Hoe kijken zorgprofessionals naar een digitaal platform als de Thuisleefbieb? En wat zou de Thuisleefbieb voor een zorgorganisatie als Beweging 3.0 kunnen betekenen? Om hier een antwoord op te vinden, werd in samenwerking met Beweging 3.0 onderzoek gedaan naar de Thuisleefbieb. Lees hier meer over het vraagstuk van dit onderzoek en de belangrijkste resultaten.

De inzet van een (technologisch) hulpmiddel is voor veel zorgorganisaties geen eenvoudige opgaaf. Het aanbod is groot en het is niet altijd duidelijk welke versie of vorm het beste past bij de cliënt. Zorginnovatie zou de zorgprofessional juist moeten helpen bij efficiënte zorg op maat, maar uniforme processen over de inzet van zorgtechnologie ontbreken waardoor zorgprofessionals er nog niet optimaal van profiteren.

Het vraagstuk

Samen met wijkverpleegkundigen van Beweging 3.0 uit Amersfoort e.o. hebben we de vraagstukken rondom hulpmiddelen in kaart gebracht en de belangrijkste vragen geformuleerd:

  1. Welk hulpmiddel hebben we al op voorraad?
  2. Kan ik een hulpmiddel testen?
  3. Welke ervaringen hebben mijn collega’s met dit hulpmiddel?
  4. Welke hulpmiddelen zijn er nog meer op de markt?

Met deze vragen in het achterhoofd is in samenwerking met Beweging 3.0 een onderzoek naar de Thuisleefbieb gestart. Deze digitale bibliotheek geeft een overzicht van de hulpmiddelen waar de organisatie al over beschikt of waar leveringscontracten mee zijn. Het biedt een uitleenoplossing en geeft inzicht in gebruikerservaringen.

Eerst testen, dan pas aanschaffen

Het grote voordeel, zo gaven de wijkverpleegkundigen aan, is de mogelijkheid om een hulpmiddel voor een aantal weken uit te proberen met de cliënt. Dit haalt de drempel weg om een product direct aan te moeten schaffen zonder te weten of deze daadwerkelijk bijdraagt aan de hulpvraag van de cliënt. Door de zorgtechnologie eerst te testen wordt het advies van de wijkverpleegkundige onderbouwd en is de cliënt zeker van een kwalitatief goed product dat aansluit bij de zorgvraag.

Reviews en gebruikservaringen

Ook de functie om producten zelf te reviewen en de reviews in te zien van andere zorgverleners werd gezien als een enorme meerwaarde door de wijkverpleegkundigen. Na het testen van een hulpmiddel kunnen zij in de Thuisleefbieb een review invullen over dat specifieke hulpmiddel. Zo beschikken collega’s over extra informatie alvorens zij een productkeuze maken. Op basis van de ingevulde reviews, worden de producten gerankt om zo het meest geschikte product voor de cliënt te vinden.

De toekomst volgens Beweging 3.0?

Om voor zorgorganisaties een zo volledig mogelijk overzicht te bieden van zorghulpmiddelen, zal de Thuisleefbieb in de toekomst niet alleen de voorraad van hulpmiddelen van de organisatie tonen, maar ook een aanbod aan de nieuwste zorgtechnologieën. Zo kunnen organisaties op een gemakkelijke wijze nieuwe zorghulpmiddelen testen en, indien tevreden, aanschaffen.

Evelien Verdult, Teamleider wijkteam van Beweging 3.0, is positief over de toekomst van de Thuisleefbieb:

“Middels dit onderzoek kunnen we bij Beweging 3.0 een handzaam, praktisch en vooral ondersteunend systeem ontwikkelen wat ervoor zorgt dat wijkverpleegkundigen makkelijk zorghulpmiddelen op maat in kunnen zetten bij cliënten. Hierdoor bevorderen we de zelfredzaamheid van cliënten en zorgen we er ook voor dat de inzet van wijkverpleging betaalbaar, efficiënt en persoonlijk blijft. De verwachting is daarnaast ook dat wijkverpleegkundigen met de Thuisleefbieb geholpen worden in het vergemakkelijken van hun werkproces en niet meer zoveel tijd kwijt zijn met het zoeken in het oerwoud naar wet en regelgeving en financiering voor elke aanvraag.”