Op het gebied van eHealth oplossingen zijn onbekendheid en weerstand twee grote knelpunten waar zorgorganisatie Aafje mee te maken heeft. Om deze weerstand en angst voor de onbekendheid weg te nemen, is de Comfortwoning opgezet door Aafje, Pit010 en een aantal andere partijen. Met de komst van de Comfortwoning kunnen klanten laagdrempelig kennismaken met nieuwe eHealth oplossingen. Met behulp van professionals wordt in kaart gebracht hoe deze eHealth oplossingen kunnen helpen om het dagelijks leven prettiger en gemakkelijker te maken. Een belangrijk project, waar wij als Thuisleefgids met de levering van de software ook graag een bijdrage aan leveren!

Weerstand en onbekendheid als knelpunten

De variatie en diversiteit aan nieuwe eHealth producten is enorm, maar vinden regelmatig niet hun weg naar de klanten. De klanten zijn onbekend met de producten, werkwijze en voordelen en ervaren angst voor technologie. Het is daarom van groot belang dat er goed in kaart wordt gebracht waar de behoeftes van de klant liggen zodat deze gekoppeld worden aan de juiste oplossing. Een goede training en implementatie bij zowel professional als klant is hierbij niet te missen en is dan ook een belangrijke pijler voor de komst van de Comfortwoning.

De Comfortwoning in IJsselmonde

Om op een laagdrempelige manier kennis te maken met eHealth oplossingen, hebben Aafje, Pit010 en andere partijen de Comfortwoning in IJsselmonde opgezet. Op deze locatie kunnen klanten hulpmiddelen testen en er rustig mee kennismaken. Daarnaast gaan zij met de professional in gesprek om in kaart te brengen waar de behoeftes liggen en welke oplossing geschikt kan zijn. Zij ontvangen zo een passend en op de klantsituatie afgestemd zorgadvies.

De Thuisleefbieb als beheer- en uitleensysteem

De komst van de Comfortwoning is een prachtig project waar ook Thuisleefbieb deel van mag uitmaken. De Thuisleefbieb is een softwareoplossing waarmee het beheer- en uitleenproces binnen zorgorganisaties efficiënter en gemakkelijker wordt. Door middel van het reviewsysteem krijg je inzicht in de ervaringen van medeprofessionals en wordt de kennisdeling binnen de organisatie geoptimaliseerd. In de Comfortwoning wordt met de Thuisleefbieb de daadwerkelijke inzet van de eHealth oplossingen gefaciliteerd en kunnen klanten zonder kosten de hulpmiddelen lenen. Het uitproberen van hulpmiddelen staat centraal, zodat allerlei nieuwe eHealth oplossingen in de thuissituatie getest en ingezet kunnen worden.

Met de Comfortwoning naar persoonsgerichte zorg!

Met de komst van de Comfortwoning ontvangen klanten meer persoonsgerichte zorg. De persoonlijke situatie en hun behoeftes staan centraal en de professional helpt hen aan het meest geschikte product. Door de vele testmogelijkheden en goede begeleiding kunnen klanten en professionals comfortabel worden met de hulpmiddelen. Zo ontstaat er meer draagvlak en minder weerstand!

Dit artikel is met zorg geschreven door Thuisleefgids.

Bij Thuisleefgids bieden wij mensen met een zorgvraag, mantelzorgers en professionals een zo optimaal en onbezorgd mogelijk leven. ​Door het bevorderen van kennis, zelfmanagement en persoonsgerichte zorg kunnen mensen met een zorgvraag langer zelfstandig, veilig en plezierig thuis blijven wonen. We gidsen mensen door het oerwoud van de zorg en optimaliseren de zorgketen.

Op ons onafhankelijke platform voor consumenten en met onze software-oplossingen voor professionals (De Thuisleefbieb en de Thuisleefwijzer) krijgt men persoonsgericht advies met betrekking tot vergoedingen, zorghulpmiddelen en zorgtechnologie.